Publicaties

 

Artikelen

Terug naar de natuur: de stripsofie van Barbara Stok‘, juli 2024, striptijdschrift De 9e kunst.

‘Spinoza lezen met Lego’, Spinoza!, juni 2024 jrg. 26, 32-33.

Als wij het voor het zeggen hadden: leerlingen beoordelen het onderwijs met Michel Foucault‘, Van 12 tot 18 (webcolumn, 13 oktober 2022).

Gepiep in de kruipruimte: Dostojevski en het superego‘, Tijdschrift voor Slavische Literatuur 89 (april/mei 2022), 64-75.

Scholen open, scholen sluiten; het lijkt wel de Dodenrit van drs. P‘, Trouw (9 januari 2022).

Juist nu moeten scholen nadruk leggen op Bildung in plaats van cijfers‘, Trouw (25 maart 2021).

‘Boekrecensie Matthew Charles, Modernism Between Benjamin and Goethe‘, Tijdschrift voor Filosofie jrg. 82 (2020) nr. 4, 770-772.

Over Lego, Spinoza en burgerschapsvorming‘, Van 12 tot 18 jrg. 30 (2020) nr. 7, 40-41.

Deze maatschappij maakt van iedereen een aso‘, Het Parool (2 april 2020).

Waarom een jaar zonder centraal schoolexamen geen ramp is‘, Trouw (24 maart 2020).

Verheijen – Eieren gooien met Moses Finley‘ in Lampas 53 (2020) nr. 1, 67-83.

Goed leven kan niet zonder tegengeluid’ in Spinoza!, jrg. 21 (2019) nr. 2, 16-17.

‘Voor vluchtelingen naar Thermopylae’ in Narthex: tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, jrg. 16 (2016) nr. 3, 55-59.

Verheijen – Goed kwaad worden – Tacitus over de drift‘ in Hermeneus, jrg. 87 (2015) nr. 4.

Het leven is eeuwig in vijf minuten‘ in Narthex: tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, jrg. 14 (2014) nr. 4, 85-90.

‘Hart voor de klas’ in Narthex: tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, jrg. 14 (2014) nr. 1, 62-65.

Duivels uitdrijven met Dostojevski’ in Tijdschrift voor Slavische Literatuur, nr. 61 (april 2012), 38-47.

‘De geest van Vincent Price’ in Cinemagie nr. 276 (2011), 59-61.

Kuifje en het Kwaad’ in De Gids jrg. 167 (2004), nr. 2, p. 136-146.

Seneca’s afschaffing van de slavernij’ in Lampas jrg. 27 (1994), nr. 4, p. 359-367.

Een blik op het landschap’ in De Gids jrg. 157 (1994), nr. 8, p. 647-653.

 

Boeken

Joris Verheijen, Revolutie in de schoolgang. Radicaal-romantische Bildung in en buiten het onderwijs tussen 1789 en nu. Amsterdam, Amsterdam University Press 2025.

Joris Verheijen en Jonneke Bekkenkamp (red.), Onszelf voorbij. Almere, DSTS/Uitgeverij Parthenon 2011.

Jonneke Bekkenkamp en Joris Verheijen (red.), Als ik wij word. Almere, DSTS/Uitgeverij Parthenon 2010.

 

Interviews

‘Joris Verheijen over Bildung en vorming naar aanleiding van zijn boek Revolutie in de schoolgang‘, interview met Taco Visser voor zijn podcast Onderwijs leiden met hart en ziel, te beluisteren op Spotify.

‘Georg Forster, de vergeten Bildungsdenker’, interview met Renate Schepen voor podcast Vergeten filosofen, januari 2025, te beluisteren op Spotify.

‘Burgerschapsonderwijs als verlengde van de filosofie’, interview met Wiesette Haverkamp, oktober 2024, https://www.primaonderwijs.nl/magazine/burgerschapsonderwijs-als-verlengde-van-de-filosofie.

‘Ik zou filosofieonderwijs persoonlijker maken’, interview met Paulien Hilbrink, oktober 2024, https://kinderfilosofie.nl/interviews/een-interview-met-joris-verheijen.

 

Vertalingen uit het Engels

Norman Stone, De Eerste Wereldoorlog (met Geraldine Damstra). Utrecht, Omniboek 2013 (oorspr. titel: World War One).

Norman Stone, De beknopte geschiedenis van Turkije. Utrecht, Omniboek 2012 (oorspr. titel: Turkey: A Short History).

Jonathan Kellerman, Sluitend bewijs. Amsterdam, Sijthoff 2011 (oorspr. titel: Evidence).

Margie Orford, Gevaarlijke dans. Amsterdam, Sijthoff 2011 (oorspr. titel: Daddy’s Girl).

Richard Tames, Het Londen van Shakespeare voor vijf duiten per dag. Amsterdam, Athenaeum 2010 (oorspr. titel: Shakespeare’s London on Five Groats a Day).

Margie Orford, Een roos van bloed. Amsterdam, Sijthoff 2009 (oorspr. titel: Blood Rose).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *