All in the game: individu en instituties in twee afleveringen van The Wire (2)

In The Wire zagen we al dat instellingen even willekeurig en meedogenloos zijn als Griekse goden, met de vrije markt als de amorele oppergod die individuele levens controleert en ruïneert. In de tweede aflevering van het eerste seizoen komt de ongelijkheid en onrechtvaardigheid van die markt tot uitdrukking in de beroemde McNuggets-scène. In die scène fantaseren de drugspushers die we hebben leren kennen over de uitvinder van Chicken McNuggets.

Eén van de jongens denkt, in de geest van de American Dream die soms nog door hun hoofden spookt, dat die uitvinder wel schatrijk moet zijn geworden. Nee, antwoordt D’Angelo, hij is ‘just some sad-ass down at the basement of McDonald’s thinking up some shit to make money for the real players.’ Als iemand reageert met ‘that ain’t right’ antwoordt hij: ‘Fuck right. It ain’t about right, it’s about money.’

Ook in deze aflevering zoomt The Wire uit van individuele gevallen naar sociale patronen door de parallellen tussen detective McNulty en drugshandelaar D’Angelo te volgen. D’Angelo’s bende hangt op een oranje bankstel in een vervallen blok dat bekend staat als the Pit, het onderzoeksteam waar McNulty bij hoort krijgt een vieze kelder onderin het hoofdbureau toegewezen als werkplek. Wat de serie op deze visuele manier inzichtelijk maakt is dat de ‘vrije’ markt doorkruist wordt door verticale structuren, in afzonderlijke instellingen en in de hele stad. De vrije markt is alleen werkelijk vrij voor degenen die zich hoog genoeg in de sociale piramide bevinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *